Gitaar

Elektrische gitaar

 

Gitaar is een zeer veelzijdig instrument en kom je dan ook in alle muziekstromingen tegen. Ruige rocksolo’s imiteren, klassieke stukken spelen, jazz en bluesimprovisaties, allemaal gitaar. Veel mensen denken dat je "op gevoel" en met een paar "grepen" er wel bent. Gitaarspelen is echter minstens net zo moeilijk als de meeste andere instrumenten. Wie zijn spel verder wil ontwikkelen, noten wil leren lezen, techniek wil verbeteren, akkoordsymbolen en tabulatuur wil leren etc, is toch gebaat bij goede begeleiding.

 

Akoestische gitaar

 

De akoestische gitaar heeft zich gedurende de laatste eeuwen een stevige plaats in de westerse muziekcultuur verworven. Van oorsprong komt het instrument uit Klein-Azië. Via Spanje kwam de gitaar in Europa terecht. De gitaar heeft haar hedendaagse “Klassieke” vorm pas in het midden van de 19e eeuw gekregen. Voorlopers van de gitaar zijn o.a.: de luit en de vihuela.

Het aantal gitaarmodellen is nu niet meer te tellen. Voor jongere leerlingen zijn er gitaren van kleiner formaat te verkrijgen. Ook is de toepasbaarheid van de gitaar in de muziekpraktijk zeer veelzijdig geworden. Je kunt er solo op spelen, je kunt de gitaar gebruiken als begeleidingsinstrument, of je kunt met de gitaar meespelen in een band.

Docent: Tim de Haan

 

De hoofddoelstelling van mijn lessen is: de leerling begeleiden in een ontwikkeling naar een compleet, of althans completer, musicus, en hem/haar daarbij ‘muziekplezier’ verschaffen. Elke leeftijdscategorie is welkom. Natuurlijk is het een feit dat kinderen de "fijn-motorische vaardigheden" sneller oppakken dan volwassenen, maar dat het misschien minder snel gaat wil zeker niet zeggen dat het nooit meer zal lukken, dus aarzel niet om het in ieder geval te proberen!

Omdat niet iedereen dezelfde interesses en doelstellingen heeft zijn de lessen voor iedereen anders. Bij leerlingen die een professionele loopbaan nastreven zal de ontwikkeling zeer belangrijk zijn, waarbij het speelplezier natuurlijk niet uit het oog verloren mag worden. Bij pure amateurs ligt het accent juist bij het speelplezier, waarbij de ontwikkeling minder belangrijk is.
De ene leerling wil graag rocksolo’s van Slash uitzoeken, de andere blueslicks van Stevie Ray Vaughan, en weer een andere wil op een Spaanse gitaar stukken gaan spelen. Het verloop van de lessen hangt dus sterk af van de voorkeuren van de leerling.
Het leren beheersen van gitaarspel vereist inzet. Oefeningen en regelmatig studeren zijn van essentieel belang voor muzikale ontwikkeling.

Allereerst ga ik kijken wat het niveau is waarop een leerling binnenkomt. Wat is zijn/haar spelniveau op dat moment, wat weet je op het gebied van theorie (toonladders etc), kun je noten lezen of werk je liever met tabs, heb je gevoel voor ritme enz. Aan de hand van dit soort vragen stel ik een lesplan op. De lesstof zal ik zo veel mogelijk op de leerling af stemmen.

Leerlingen die de ambitie hebben om aan het conservatorium te gaan studeren kunnen op een toelatingsexamen worden voorbereid. Hierbij zal naast het gitaarspel ook veel aandacht besteed worden aan muziektheorie en solfege.